Spademanns Leksikon
År:
1902 1901 1900 - 1899 - 1898 1897 1896
Årtier:
2020'erne 1900'erne 1890'erne - 1880'erne - 1870'erne 1860'erne 1850'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Christian 9.

Januar[]

  • 1. januar - En flok gæster på en oceandamper vågner med tømmermænd, efter at have fejret indgangen til det nye århundrede. Ingen har siden taget så grumme fejl af komplikationerne ved at krydse en datolinje.
  • 3. januar - Ordet automobil forekommer for første gang på tryk, i aller-selveste New York Times. Ingen aner, hvad de taler om.
  • 24. januar - Der tages patent på gummihælen. Man spår træskoens undergang, men den går ikke, Granberg.

Februar[]

  • 25. februar - "Dansk Otolaryngologisk Forening" stiftes. Ingen kan siden huske, hvad man egentlig stiftede foreningen for?

Marts[]

Vælg selv: Reklame for verdens første automobilværksted eller den første autoulykke med dødelig udgang.

April[]

  • 19. april- Boston Marathon afholdes for tredje gang, da man ingen biler har. Lawrence Brignolia vinder med tiden 2:54:38.

Maj[]

  • 24. maj - Verdens første autoværksted åbner i Boston, USA. Priserne er uhyrlige, til gengæld er der ikke mange, der har en bil.

Juni[]

  • 11. juni - Kristianiakrakket - Det norske ejendomsmarked bryder grædende sammen, da man finder en K3'er i et to-etagers hus i Birkelien. Kristiania omdøbes senere til Oslo, for ligesom at lægge det bag sig.

Juli[]

  • 21. juli - Ernest Hemingway bliver født. Han sviner straks jordemoderen til og kalder hende en "sølle sæk". Derefter patter han løs på hospitalsspritten.

August[]

  • 13. august - Alfred Hitchcock bliver født. Til stede er Norman Baites og en vred fugleflok. Hans mor der er ikke (eller var det omvendt?).

September[]

  • 14. september - Verdens først automobilulykke med dødelig udgang: Henry Bliss bliver en stolt etter - i USA, naturligvis. Bliss betyder i øvrigt lyksalighed. Skål!

Oktober[]

  • 11. oktober - De sydafrikanske boere erklærer England krig.
  • 18. oktober - Jøderne fejrer indgangen til år 5.660. Gud fordømmer dem for deres benægtelse af skabelsesberetningen, og forviser dem fra Edens Have. Brevet med meddelelsen går tabt i posten.

November[]

December[]

  • 24. december - Julen udebliver på mærkværdig vis. En eller anden har glemt at stille uret rigtigt.
  • 31. december - Nytårsaften! Så skal der festes! Ikke mere de gamle, krigsramte ettusinde-ottehundrede. Nu kommer et århundrede, fyldt med fro, fred og gammen.