FANDOM

År:
1901 1900 1899 - 1898 - 1897 1896 1895
Årtier:
1920'erne 1910'erne 1900'erne - 1890'erne - 1880'erne 1870'erne 1860'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Christian 9.

  • 6. januar - Verdens første telefonopkald fra en neddykket ubåd foretages af Simon Lake. Desværre leverer Emilios Pizzaria ikke til neddykkede ubåde.
  • 13. januar - Emile Zola udgiver sit åbne brev J'accuse (jeg anklager) til forsvar for Alfred Dreyfus, her anklager han de franske myndigheder for antisemitisme og klapjagt. Det falder ikke heldigt ud, sådan en jødesmovs kan fise lige ned i den kolde fængselskælder, kan han.
  • 14. januar - Lewis Carrol, forfatteren til Alice i Eventyrland og fortsættelsen, Alice i Drømmeland dør af forfatterlede.
  • 1. februar - Verdens første autoforsikring udstedes i Amerika. Med kasko.
  • 15. februar - På en eller anden mærkelig måde eksploderer USS MaineCuba. Muligvis var det smugrygning i lukaffet. Muligvis ikke. USA holder et godt øje til Spanien.
Annieoakley

Annie Oakley kunne skyde en bananflue lige i numsehullet, men det holdt hun sig sædvanligvis for pæn til, når hun ikke havde fået noget at drikke altså.

  • 5. april - Annie Oakley, den kvindelige skytte, der skyder så godt at hun kan optræde i cirkus, tilbyder præsident McKinley at hun kan stille med et hold på 50 kvindelige skarpskytter, hvis der skal holdes lidt øje med de spanske mandfolk. Go' røv, dér.
  • 21. april - Den amerikanske kongres erklærer Spanien krig fordi de kigger lidt for sultent på Cuba.
  • 9. juni - Kina leaser Hong Kong ud til briterne i 99 år under favorible betingelser.
  • 17. juli - Spanierne overgiver sig i Santiago på Cuba. Fremover vil de afholde sig fra at invadere fjerne øer og koncentrere sig om billige bajere på Tenerife.
  • 30. juli - Will Kellogg opfinder Corn Flakes. Det skal han have tak for, selv om de bliver lidt bløde, hvis de står for længe og sopper i mælk, mens vi lige børster tænder. Samme dag, men langt derfra, dør Otto von Bismarck. 1864, De ved...
  • 2. september - For første gang anvendes maskingeværet i krig. Soldaterne jubler, nu kan de blive skudt meget hurtigere.
  • 10. september - Østrigs kejserinde Elizabeth bliver myrdet af Luigi Lucheni, der synes hun lugter af prut.
  • 1. oktober - Tsar Nikolaj 2. smider jøderne ud af alle større russiske byer, da det er deres skyld det hele.
  • 21. december - Pierre og Marie Curie opdager radium.
  • 23. december - Radium opdager Marie Curie.