FANDOM

År:
1899 1898 1897 - 1896 - 1895 1894 1893
Årtier:
1920'erne 1910'erne 1900'erne - 1890'erne - 1880'erne 1870'erne 1860'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Christian 9.

Zulu-marriage

Zulubryllup anno 1896. Bemærk de bare patter, det var et sjældent syn dengang. Altså i Vesten, ikke i Zululand.

  • 1. januar - Wilhelm Röntgen kundgør, at han har opfundet røntgenstråling, så man nu kan se lige igennem folk. Fremover er det næsten umuligt at spise en bowlingkugle uden at blive afsløret.
  • 4. januar - Hvis bare mormonerne vil holde op med det dersens flerkoneri, så må Utah da godt blive stat nr. 45 i USA. Det lover de højtideligt. Alligevel viser tv-stationen TLC en tv-serie med en mormon med otte koner i 2016.
  • 1. februar - Giacomo Puccinis opera La Boheme har premiere i Turin. Udtrykket "det er ikke overstået før den fede dame har sunget" stammer vist herfra.
  • 14. februar - Dansk Idræts-Forbund stiftes ud fra et ønske om at skaffe ordnede forhold for idrætten. Slut med fodboldspil på skydebanen, for fanden da.
  • 1. marts - Henri Becquerel opdager radioaktivitet. Strålende, unge mand, strålende.
  • 25. marts - De moderne olympiske lege starter i Athen. Tilstrømningen sætter olympisk rekord.
  • 25. april - En god gammeldaws slåskamp ender med at Central Dance Hall i Cripple Creek, Colorado, brænder ned.
  • 4. maj - Der går ild i en frituregryde, hvilket sætter ild til 500 kg dynamit i Cripple Creek, Colorado.
  • 5. maj - Geodætisk Institut sletter Cripple Creek, Colorado, fra landkortene.
  • 18. maj - Under kroningsfestlighederne forud for zar Nikolaj II's indsættelse går moskovitterne selvfølgelig i panik (ja, hvem ville ikke det) og 1.389 mister livet under festlighederne. Pravda nævner ikke episoden med ét ord.
  • 2. juni - Guglielmo Marconi tager patent på radioen. Patentet bliver senere annekteret af Radiorådet.
  • 15. juni - En tsunami rammer Sanriku i Japan. 27.000 drukner og 13.000 hjem sejler op ad åen. Og sejler nedad igen.
  • 16. august - Der findes GULD i Klondyke! GULD FOR HELVEDE DA! YIIPPPEEEE!
  • 20. august - Patent udtages på en telefon med drejeskive. Lad telefonfisen begynde...
  • 27. august - Verdenshistoriens korteste krig: England slår Zanzibar på 38 minutter.
  • 1. november - Et par zulu-piger får æren af at være de første topløse kvinder i magasinet National Geographic. Interessen for geografi 25-dobles.