FANDOM

År:
1897 1896 1895 - 1894 - 1893 1892 1891
Årtier:
1920'erne 1910'erne 1900'erne - 1890'erne - 1880'erne 1870'erne 1860'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Christian 9.

Carnot1894

Mordet på Frankrigs præsident Carnot, her i Børge Mogensens umiskendelige streg.

  • 30. januar - der tages patent på den pneumatiske hammer. Nu kan man slå sig over fingrene med langt større kraft end tidligere. S/M'ere jubler.
  • 15. februar - Anarkisten Martial Bourdin vil sprænge observatoriet i Greenwich i luften, men idioten sprænger sig selv i luften i stedet for. Klokken 04.51 GMT.
  • 5. marts - Archibald Primrose bliver udnævnt til First Lord of the Treasury, hvilket er den officielle og korrekte betegnelse for en engelsk premierminister. Archi bliver den første af slagsen.
  • 8. marts - New York indfører hundelicens. Køterne er i oprør, de aner ikke hvor de skal få pengene fra.
  • 23. juni - Pierre de Coubertin nedsætter en olympisk komité, der skal bringe de gode gamle dage tilbage med sækkevæddeløb, skamridning og ølbongs.
  • 24. juni - Frankrigs præsident, Marie François Sadi Carnot[1] bliver knivstukket af en anarkist, der tror at terror fører til mindre overvågning.
  • 14. juli - lille billedskønne OOOOsvald kommer til verden henne om hjørnet, ned i kælderen. Pas på, der er 4 trin ned.
  • 14. august - Sir Oliver Joseph Lodge, det fulde svin, demonstrerer den trådløse telegraf for et indbildt publikum i Oxford. Arresteres senere på dagen efter at have spredt lumre beskeder med morsekode så langt væk som Kuala Lumpur og Helgoland.
30px-Cquote1 svg .. ... ...-....... .. . ..... 30px-Cquote2 svg
En af Oliver Lodges svinske morsebeskeder

  • 4. september - 12.000 skræddere går i strejke i protest mod den grove udnyttelse i baggårdenes sweatshops i New York. Arbejdsgiverne svarer igen ved at flytte sweatshopsene til Indien.

Det med småtredigér

  1. Ja, gu' hed han Marie.