FANDOM

År:
1896 1895 1894 - 1893 - 1892 1891 1890
Årtier:
1920'erne 1910'erne 1900'erne - 1890'erne - 1880'erne 1870'erne 1860'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Christian 9.

Panik1893

Længe før Mogens Lykketoft kunne kalde børsspekulanterne for "hysteriske kællinger" opførte de sig som... hysteriske kællinger.

  • 1. januar - Japan går over til den gregorianske kalender, da julekalenderen ikke rækker.
  • 4. januar - USA's præsident tillader flerkoneri blandt mormoner, hvis de bare vil tage hans kone med i købet.
  • 17. januar - Hawaiis dronning Liliuokalani får et lods i popo'en, så hun svupper i tre dage og glider ned ad tronen. Fra nu af er Hawaii en republik.
  • 1. februar - Thomas Edison er nu færdig med at bygge verdens første filmstudie og klar til at gå i gang med de første filmoptagelser af et nys i nærbillede.
  • 2. februar - Verdens første film med næroptagelser af et nys går sin sejrsgang verden over. Influenza-epidemien raser i dens fodspor[1].
  • 2. marts - I Amerika indføres den første federale lov om tog-sikkerhed. Fra nu af er det i det store og hele forbudt at sove på skinnerne, hvis man ikke har gyldig rejsehjemmel.
  • 9. marts - Man tror det er løgn, men kannibaler i Congo dræber tusindvis af arabere. Men de smager jo også så dejligt af hvidløg.
  • 5. maj - PanikNew Yorks børser. Kurserne siler ned, da samtlige investorer skal ud og tisse samtidig.
  • 31. maj - Whitcomb Judson opfinder lynlåsen. De førte par dage får man fingrene i klemme, men så begynder man så småt at regne fidusen ud. De, der får forhuden flået af, kan tælles på to fingre à 10 stk.
  • 21. juni - Verdens første pariserrøvhjul kan bestiges i Chicago på verdensudstillingen i anledning af 400-året for Columbus opdagelse af Amerika. Det er også her man for første gang kan smage en hamburger, der ikke hedder Bo.
  • 24. juni - Fritjof Nansen stævner ud på sin farefulde færd mod Nordpolen med det gode skib Fram. Der opnås lidt resultater inden for meteorologi, magnetisme, oceanografi og astronomi, men da skibet aldrig når Nordpolen, må det hele betegnes som en fiasko.
  • 27. juni - Børsen krakelerer totalt og aldeles i New York. Kurserne styrtdykker, 500 banker lukker, 15.000 virksomheder går rabundus og et utal af landbrug stikker piben ind. 43% arbejdsløshed i Michigan, mens New York må nøjes med 35%.
  • 9. juli - Først den gode nyhed: Daniel Williams udfører verdens første åbne hjerte-operation. Så den dårlige nyhed: Bedøvelsen er ikke opfundet endnu.
  • 14. august - I Frankrig indfører man lovpligtig registrering af køretøjer og endda et lille kørekort, så man ikke kører alt for mange gamle damer ned. På fortovet, i hvert fald.
  • 19. september - Som det første land i verden indfører New Zealand stemmeret for kvinder. G'night mate...
  • 1. oktober - Eksperter anslår, at der er ca. 2.000 bøfler tilbage i det vilde westen, efter at pæne unge mennesker er begyndt at skyde løs på dem fra togvinduerne for at udsulte indianerne. Få år før var der 20.1000.000.
  • 16. december - Premiere på Anton Dvoraks New World Symphony. Fed groove i allegro motto'en dér. Desværre kommer tenorbasunerne op at blæses med valdhornene, så der brækker et bækken og dirigenten får fagotten lige i snotten.
  • 17. december - Første version af Edvard Munch's maleri Skriget. Desværre uden lyd, så vi må tage ham på ordet.
  • 24. december - Årets store julegavehit er to ark blødt toiletpapir, så det ikke kradser i måsen.

Det med småtredigér

  1. Fodspor skal forstås billedligt. Snarere i dens kølvand... Det skal også forstås billedligt, det er jo film, ikke.