FANDOM

År:
1895 1894 1893 - 1892 - 1891 1890 1889
Årtier:
1920'erne 1910'erne 1900'erne - 1890'erne - 1880'erne 1870'erne 1860'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Christian 9.

1892Dalton

Se, hvor de ligger og sover, de kære brødre. Det kunne jo være et godnatbillede på Ramasjang.

  • 1. januar - Sygekasseloven træder i kraft i Danmark. Danskerne bliver en nation af hypokondere.
  • 20. januar - Premiere på det nye boldspil Basketball i Massachusetts. To dræbte og 28 sårede, gadekampe, massevoldtægter og ildspåsættelse. Alt i alt en mega succes.
  • 24. januar - Franske missionærer angriber engelske missionærer i Uganda. Ironien er til at tage og føle på.
  • 15. marts - Jesse M. Reno tager patent på rulletrappen. Grunden er lagt til 2010'ernes fedemepidemi.
  • 19. maj - Charles B. King tager patent på den pneumatiske hammer. Klemmelusene står i kø.
  • 20. maj - George Sampson opfinder en maskine til tørring af tøj.
  • 22. maj - Dr. Washington Sheffield opfinder tandpastatuben ved hjælp af noget tørt tøj, der er banket i facon med en lufthammer. Dr. Sheffield er i øvrigt tandlæge, den lille sadist.
  • 23. maj - B.B. King tager patent på den pneumatiske guitar også kaldet luftguitar.
  • 5. oktober - Daltonbrødrene - kendt og elsket fra Lucky Luke - plaffes ned i Coffeyville, Kansas, da de vil røve to banker på én gang. Eneste overlevende er Emmet Dalton, hvilket er meget godt gået, da han har 23 skudsår. Han holder sig i live 45 år endnu og dør først i 1937 som forsikringsagent.
  • 14. oktober - I England udkommer den første samling af Sherlock Holmes' eventyr. Det var butleren der gjorde det.
  • 7. november - Jens Nielsen, 30 somre, får æren af at blive den sidste, der henrettes med økse i Danmark. Brandstifter, voldsmand, tyv. Ikke morder, men mordlysten. Han kvitterer for æren ved at bøje nakken, men det skulle han aldrig have gjort.
  • 18. december - Tjaikovskys nøddeknækkersuite har premiere i Hasselnød-hallerne.
  • 20. december - Der tages patent på det oppustelige bildæk. Farfar glæder sig til man engang opfinder en pumpe, han er helt rød i hovedet, den gamle ged.