FANDOM

År:
1894 1893 1892 - 1891 - 1890 1889 1888
Årtier:
1920'erne 1910'erne 1900'erne - 1890'erne - 1880'erne 1870'erne 1860'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Christian 9.

Toiletpapir-1891
  • 6. februar - Daltonbanden begår sit første togrøveri. En glorværdig karriere, der vil strække sig over et år, er begyndt. Det stjålne tog gemmes i en lade hos onkel Walther, indtil hysteriet har lagt sig.
  • 17. marts - Den britiske damper Utopia synker ud for Gibraltar, heldigvis er der kun 574 druknede, så det er næsten ikke værd at nævne, men vi har jo plads nok.
  • 9. april - Kong Christian underskriver lov om alderdomsunderstøttelse - folkepensionens forløber. Ydelsen bliver ikke givet til personer, der fører et "uordentligt og ødselt levned", den slags nobodies må klare sig selv.
  • 31. maj - Opførelsen af den transsibiriske jernbane begynder.
30px-Cquote1 svg Først lægger vi en skinne dér, og så lidt grus, ja... nej, først lægger vi lidt grus... Lad os nu se, hvilken vej er øst? 30px-Cquote2 svg
Skinnearbejder Andersen
  • 5. august - American Express udsteder verdens første rejsecheck. Æren går til Gudrun Iversen, der skal helt over til Høsterballe for at besøge sin syge moster, så hun har brug for at medbringe sine 20 dollars på en sikker måde.
  • 1. oktober - Stanford University åbner i Californien. I starten bare for 0. klasse, så må vi øge ambitionsniveauet hen ad vejen.
  • 22. december - Endelig snegler det amerikanske patentkontor sig sammen til at bevilge patent på S. Wheelers Toiletpapir. Staklen havde længe holdt sig i spænding. Bemærk, at papiret vender UDAD FOR HELVEDE DA!
30px-Cquote1 svg
Det vil jeg da skide på!
30px-Cquote2 svg
Far til Fire spiser sveskegrød