FANDOM

År:
1893 1892 1891 - 1890 - 1889 1888 1887
Årtier:
1920'erne 1910'erne 1900'erne - 1890'erne - 1880'erne 1870'erne 1860'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Christian 9.

Spottedelk

Høvding Plettede Elg efter Wounded Knee-massakren. Ren ispind.

  • 1. januar - I Amerika indføres en told på 49,4 pct. på stort set al import. Protektionisme, kaldes det med et fint ord. Men hvad skal amerikanerne også med italiensk rødvin, når de har deres egen Pizvalley Special?
  • 3. februar - Slagtermester Svendsen i Uplandsgade smager for første gang kaffe og laver 6.000 medisterpølser inden dagen er omme. Falder først i søvn de 8. februar.
  • 20. marts - I Tyskland stiftes Antisemitisk Folkeparti, der senere skifter navn til Det Tyske Reformparti for at appellere til lidt flere vælgere.
  • 1. juli - England og Tyskland bytter lige over: Englænderne får Zanzibar og tyskerne får Helgoland - bortset fra temperaturforskellen er de så ens, som de kan blive.
  • Der åbner en telegraflinje mellem Canada og Bermuda. Ingen aner, hvad den skal bruges til.
  • 29. juli - Vincent van Gogh dør af betændelse i såret efter at have skudt sig i brystet et par dage før. Ja, man skal huske at vaske hænder.
  • 6. august - Morderen William Kemmler får den tvivlsomme ære at være den første der henrettes ved hjælp af elektricitet. I New York. Serveres derefter på toastbrød.
  • 21. december - Niels W. Gade, komponist og Johanne Luise Heiberg, skuespillerinde, dør på en og samme dag. Dansk kultur er hermed uddød.
  • 29. december - USAs 7. kavaleri gennemfører Wounded Knee-massakren. Halvdelen af de nedslagtede er kvinder og børn, da de er nemmere at klare.
  • 31. december - En folketælling i Norge viser, at man har hele 2.000.917 indbyggere, i hvert fald hvis man ikke er kommet til at tælle nogen med to gange. Eller tre gange. Eller ti...