År:
1890 1889 1888 - 1887 - 1886 1885 1884
Årtier:
2020'erne 1900'erne 1890'erne - 1880'erne - 1870'erne 1860'erne 1850'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Marie Antoinette

Januar[redigér | redigér wikikode]

Victor Maurel fik rollen som Iago ved premieren på Othello, da han skyldte Verdi nogle penge efter en våd aften i byen.

Februar[redigér | redigér wikikode]

  • 3. februar - For at undgå gentagelsen af valgsvindlen valgresultatet i 1880, beslutter den amerikanske kongres at vedtage en lov om, at alle stemmer skal tælles med, uanset om man er tenor eller baryton.
  • 5. februar - Guiseppe Verdi's Othello har premiere på La Scala i Paris. Uheldigvis kommer operaen til at tælle med i det amerikanske præsidentvalg. Georg Brandes anmelder den nye opera i Politiken:
30px-Cquote1 svg.png Guiseppe Verdi du er færdig! 30px-Cquote2 svg.png
Sure Georg

Marts[redigér | redigér wikikode]

  • Der tages patent på høreværnet. Den nye vare bliver en stor succes, der endda gør, at ægtemænd gider tage med konen ind og høre Othello.

Maj[redigér | redigér wikikode]

  • 25. maj - Et høreværn sidder fast i en lysestage i operaen i Paris og 200 mennesker indebrænder, fordi de ikke kan høre advarselsskrigene.

September[redigér | redigér wikikode]

  • 26. september - Emile Berliner tager patent på Grammofonen, der modsat folketroen er et varemærke. Den første plade, hvor Emiles kone synger vovede danske børnesange, bliver dog ikke noget hit.

December[redigér | redigér wikikode]