Spademanns Leksikon
Spademanns Leksikon
År:
1888 1887 1886 - 1885 - 1884 1883 1882
Årtier:
2020'erne 1900'erne 1890'erne - 1880'erne - 1870'erne 1860'erne 1850'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Christian 9. siden 1818

Lille kong Leopold med sine to yndlingsemner: Penge og negere.

Begivenheder i 1885[]

Januar[]

  • 17. januar - Henrik Ibsens stykke, Vildanden har premiere i Oslo. Opfølgeren, Batman versus Vildanden, følger året efter.

Februar[]

  • 9. februar - Overraskelsen på Hawaii er stor, da indbyggerne for første gang ser en japansk person i levende live. Japaneren forsvandt dog kort tid efter fra gadebilledet, da han blev indfanget og skåret i stykker af lokale videnskabsmænd.
  • 21. februar - Som et symbol på ærkeamerikansk stolthed indvier USA's præsident Chester Arthur det yderst falliske Washington Monument[1].

Marts[]

  • 26. marts - Eastman Film Ltd. udgiver verdens første kommercielle film, Daddy to Four in Congo.
  • 28. marts - Frelsens Hær dannes i USA. Snart står kællingerne og synger om fred og kærlighed på hvert eneste gadehjørne. Og tigger tiører.

Maj[]

Juni[]

  • 17. juni - Frihedsgudinden ankommer til New Yorks havn ombord på det gode franske skib Isere. Slipper dog først igennem tolden 14 dage senere, da pasbilledet ikke rigtig ligner.

August[]

  • 26. august - Gottlieb Daimler tager patent på motorcyklen. 2.900 kg, 25 heste. Der skal 25 personer til at skubbe den i gang.

September[]

  • 5. september - Verdens første benzinpumpe installeres i Fort Wayne, Indiana. Holder desværre kun i 25 minuttter, da chaufføren lige skal have sig en smøg inden hjemturen og alle dør skrigende i et hav af flammer[2].

Oktober[]

  • 21. oktober - Den unge typograf Julius Rasmussen skyder konseilspræsident J.B.S. Estrup. Attentatet mislykkes, da kuglen preller af på en knap, fiser henover Peter Bangsvej og ender i en afløbsrør, hvor den først findes flere dage senere.

November[]

  • 26. november - Endelig lykkes det at få en meteorit til at stå stille længe nok til, at den kan fotograferes.

Året i noter[]

  1. Fallisk betyder penis.
  2. Listeprisen for 98 oktan var såmænd kun 2 cents, men der var jo heller ikke nogen, der havde noget at bruge den til.