FANDOM

År:
1888 1887 1886 - 1885 - 1884 1883 1882
Årtier:
2020'erne 1900'erne 1890'erne - 1880'erne - 1870'erne 1860'erne 1850'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Christian 9. siden 1818

Leopold2

Lille kong Leopold med sine to yndlingsemner: Penge og negere.

Begivenheder i 1885 redigér

Januarredigér

Februarredigér

Martsredigér

  • 26. marts - Eastman Film Ltd. udgiver verdens første kommercielle film, Daddy to Four in Congo.
  • 28. marts - Frelsens Hær dannes i USA. Snart står kællingerne og synger om fred og kærlighed på hvert eneste gadehjørne. Og tigger tiører.

Maj redigér

Juniredigér

  • 17. juni - Frihedsgudinden ankommer til New Yorks havn ombord på det gode franske skib Isere. Slipper dog først igennem tolden 14 dage senere, da pasbilledet ikke rigtig ligner.

Augustredigér

Septemberredigér

  • 5. september - Verdens første benzinpumpe installeres i Fort Wayne, Indiana. Holder desværre kun i 25 minuttter, da chaufføren lige skal have sig en smøg inden hjemturen og alle dør skrigende i et hav af flammer[2].

Oktoberredigér

  • 21. oktober - Den unge typograf Julius Rasmussen skyder konseilspræsident J.B.S. Estrup. Attentatet mislykkes, da kuglen preller af på en knap, fiser henover Peter Bangsvej og ender i en afløbsrør, hvor den først findes flere dage senere.

Novemberredigér

  • 26. november - Endelig lykkes det at få en meteorit til at stå stille længe nok til, at den kan fotograferes.

Året i noterredigér

  1. Fallisk betyder penis.
  2. Listeprisen for 98 oktan var såmænd kun 2 cents, men der var jo heller ikke nogen, der havde noget at bruge den til.