FANDOM

År:
1887 1886 1885 - 1884 - 1883 1882 1881
Årtier:
2020'erne 1900'erne 1890'erne - 1880'erne - 1870'erne 1860'erne 1850'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Christian 9.

1884 - et år med fut i.

Pinkerton

Allan Pinkerton (t.v.) står skamløst og klør sig på vommen, mens Abraham Lincoln lader som ingenting, det pæne menneske. Generalen til højre, derimod, han kan vist ikke tåle at være i dårligt selskab, han gør også tilløb til at klø sig.

Martsredigér

Aprilredigér

  • 2. april - England afskaffer gældsfængsel. Ågerkarlene indfører nødtvungent kreditvurdering.

Majredigér

  • 1. maj - De amerikanske arbejdere kræver 8 timers arbejdsdag. Arbejdsgiverne siger, at de kan tage de to timer de har nu eller skride til Danmark.
  • 10. maj - I Sverige afskaffes vand og brød-straffen. Fremover må fangerne selv have madpakke med.
  • 24. maj - I USA stiftes Antimonopol-partiet. Lukker snart ned igen efter heftig kritik af, at der kun findes ét antimonopol-parti.

Juniredigér

Juliredigér

  • 1. juli - Allan Pinkerton, stifteren af det fra Lucky Luke så kendte Pinkerton-detektivbureau, dør af udbrændthed.

Augustredigér

  • 28. august - For første gang lykkes det at tage et billede af en tornado. De lange eksponeringstider har hidtil gjort, at det var svært at holde på en vind.
  • 30. august - Den første boksekamp, hvor man bruger boksehandsker, vindes af Jack Dempsey[1], da han slår modstanderen i gulvet i 21. omgang.

Septemberredigér

  • 15. september - En tysker opfinder lokalbedøvelsen, så han kan pille løs på sin kone uden at forstyrre hendes godnatlæsning. Gute nacht, mein schöne Liebling, Pille, pille und mehr gepillen.

Oktoberredigér

  • 3. oktober - Christiansborg brænder for anden gang. Det er kakkelovnen, ligesom sidste gang. Man redder det meste af rigsarkiverne ved at smide dem ud af vinduet og ned i kanalen.
  • 6. oktober - Da Christiansborg som sædvanlig er brændt af, samles den nye Rigsdag i Vin & Ølgod. De to socialdemokrater får lov at servere.
  • 13. oktober - Det vedtages at trække nulmeridianen igennem Greenwich-observatoriet, så man skal huske at løfte fødderne, hvis man ikke vil stå på røven, når man træder ind. Samtidig opdeles verden i 24 tidszoner, så vi ikke ligger og sover alle sammen samtidig. Der skal jo være nogen til at tømme natpotter, mens vi andre blunder.

Novemberredigér

  • 15. november - Den Selvhøjtidelige Republik Tyskland erklærer Hollandsk-Sydvestafrika, Togoland og Kamerun for protektorater. Så gælder det bare om at komme i dækning, venner, det er lige så værdiløst som beskyttelsespenge.

Decemberredigér

Footnotesredigér

  1. Ikke den Jack Dempsey. En anden, tidligere Jack Dempsey.