FANDOM

År:
1886 1885 1884 - 1883 - 1882 1881 1880
Årtier:
2020'erne 1900'erne 1890'erne - 1880'erne - 1870'erne 1860'erne 1850'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Christian 9.

  • 13. februar - Richard Wagner skvatter over Nibelungens Ring og brækker øreflippen. Sagen henlægges som selvmord.
  • 27. februar - Oscar Hammerstein udtager patent på den automatiske cigarruller.
  • 14. marts - Karl Marx løber tør for Das Kapital og dør af sult.
  • 16. juni - Det endelige bevis på at slik er usundt: Da en behjertet børnelokker vil uddele slik til børnene i Victoria Hall i England, ender det i kaos og 183 børn bliver kvalt.
  • 28. juni - Europas første elektricitetsværk åbner i Milano, Italien, så vi kan få gang i pizza-ovnene.
  • 25. august - Jordskælv, tsunami og vulkanudbrud i Krakatau i Indonesien. 36.000 mennesker tager billetten, dønningerne mærkes helt ovre i Den Engelske Kanal. Solnedgangene bliver meget rødere i flere år fremover, dage og nætter bliver mørkere kloden over. Brrrrr....
  • 4. oktober - Så åbner Orientexpressen og det er nu muligt at komme direkte fra Europa til Tyrkiet - all inclusive.
  • 16. december - Gottlieb Daimler tager patent på en petroleumsmotor med glødetænding. Gløderne leveres i første omgang af den lille pige med svovlstikkerne, men mon ikke en mere varig løsning er på vej.