FANDOM

År:
1885 1884 1883 - 1882 - 1881 1880 1879
Årtier:
2020'erne 1900'erne 1890'erne - 1880'erne - 1870'erne 1860'erne 1850'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Christian 9.

1882 - næsten ikke til at holde ud at skrive med romertal: MDCCCLXXXII.

Nogle af årets helt fantastiske begivenhederredigér

1882-jumbo

Verdens største elefant! Og så i FAAAARVER!.

  • 13. januar - Richard Wagner færdiggør sin opera, Parsifal, så nu er lortet klar til uropførelse i Bayreuth.
  • 3. februar - Cirkusejer P.T. Barnum køber sig en elefant, som får navnet Jumbo. Resten er godnathistorie.
  • 15. februar - For første gang afgår en skibssending med frosne madvarer. Fra Australien til England, så de kan få lidt kængurupungemad til teen.
  • 2. marts - Dronning Victoria overlever et skudattentat, da kuglen preller af mod 400 g hakket kængurukød, som hendes majestæt tilfældigvis bærer i håndtasken.
  • 24. marts - Tyske Robert Koch opdager tuberkel-bacillen, der ligger og gemmer sig bag tuberkulose.
  • Danmarks første andelsmejeri oprettes i Hjedding ved Ølgod. Hele byen render rundt med mælkeskæg.
  • 3. april - Jesse James bliver skudt af kujonen Robert Ford, der håber at kunne inkassere dusøren og ikke har lagt mærke til det med småt: Hvis man er medlem af Jesses bande får man ingen dusør, bare en lille klump bly.
  • 19. april - Charles Darwin går fra udvikling til afvikling. Hils aberne, din gamle sjover.
  • 15. maj - Tsar Alexander III forbyder jøder at bo i bymæssige bebyggelser i Rumænien, da deres næser fylder for meget i bybilledet.
  • 20. august - Tjaikovskys 1812-ouverture åbner i Moskva til gode anmeldelser, da den jo handler om hvordan Napoleon kiksede invasionen af Rusland.
  • 2. december - Artis Zoo i Amsterdam åbner sin akvarieafdeling med 2 guldfisk og en liter kildevand.
  • 22. december - Thomas Edison opfinder den første elektriske juletræslyskæde, så folk kan se hvem de danser rundt med og måske endda hvorfor.