FANDOM

År:
1883 1882 1881 - 1880 - 1879 1878 1877
Årtier:
2020'erne 1900'erne 1890'erne - 1880'erne - 1870'erne 1860'erne 1850'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Christian 9.

År 1297 i den islamiske kalender, hvilket forklarer en hel del.

MDCCCLXXX i romertal. Altså M = 1000, D = 500, C = 100, L = 50 og X er lig med 10. Så lægger man dem alle sammen sammen og trækker D fra M og så får man... Så får man... Ja, hvad kan det mon blive?

Offenbach

Jacques Offenbach. Det ligner muligvis en satiretegning for nogen, men den er tættere på sandheden end man bryder sig om.

Sket i åretredigér

  • 1. februar - Folketælling i Danmark og på Færøerne. Vi er nu helt oppe på 2.969.039 indbyggere, de fleste af dem indfødte.
  • 2. februar - Verdens første elektriske gadelys tændes i Wabash, Indiana, USA. Alligevel jokker gadebetjent Jones i en hundelort.
  • 27. juli - Der tages patent på en metode til raffinering af kokosolie, så den smager næsten lige så godt som fortyndet fløde.
  • 7. september - Årets sensation: Der tages patent på en lille maskine, der kan kaste lerduer op i luften, så man kan skyde den med sit lækre luftgevær. De ægte duer jubler.
  • 26. september - Aarhus Gymnastikforening stiftes under en voodoo-ceremoni i Aaby.
  • 4. august - Kølns katedral kan endelig indvies. Opførelsen påbegyndtes i 1248 og nej, vi taler ikke om den islamiske kalender.
  • 5. oktober - Jacques Offenbach, komponisten bag klassiske hits som Overfus i Underverdenen og Den skønne Helene, stikker sækkepiben ind for sidste gang.
  • 4. november - Der tages patent på det første kasseapparat, så man kan holde styr på udtægter og indgifter.