FANDOM

År:
1878 1877 1876 - 1875 - 1874 1873 1872
Årtier:
1900'erne 1890'erne 1880'erne - 1870'erne - 1860'ere 1850'erne 1840'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Louise af Hessen 1863-1898
Se også 1876 (tal)

Hca-1875

Snip, snap, snude, nu er historien ude...

  • 1. januar - Kronemønten indføres i Danmark. Rigsdaleren ryger ud til højre. En daler er lig med 2 kroner, 2 kroner er lig med 200 øre. Uden r til sidst. Ellers er det noget helt andet.
  • 26. januar - George Green tager patent på et elektrisk tandlægebor, den lille sadist.
  • 3. marts - Så er der premiere på George Bizets opera Carmen, en lille operakomedie, der ender med et mord.
  • 8. april - Socialisterne Pio, Brix og Geleff løslades fra Vridsløselille efter to år i skyggen. Fremtiden er socialdemokratisk.
  • 20. maj - 17 lande underskriver meter-konventionen. Ja, en meter er altså længden af den vej lys gennemløber i det tomme rum i løbet af tiden 1/299.792.458 sekund, lær det udenad, vi vækker dig i nat.
  • 2. juni - Alexander Graham Bell foretager verdens første lydtransmission. Prutten kan høres helt til Aberdeen.
  • 19. juni - Indbyggerne i Herzegovina har fået nok af de osmanniske besættere og går til angreb. Luften er tyk af brændt bacon.
  • 20. juli - Produktionen af Jack Daniel's whiskey starter i Tennessee for at hjælpe grimme kvinder til at få mere sex.
  • 4. august - Vi siger godnat til H.C. Andersen, den gamle hypokonder.
  • 4. november - Hjuldamperen Pacific brager lige ind i sejlskibet Orpheus ud for Washington efter en glad whiskeyaften. Samtlige kvinder og børn omkommer, kun nogle få mænd klarer sig ved at klamre sig til en alko-testballon. 273 druknede.
  • 11. december - Og mere fra skibstrafikken: Udvandrerdampskibet Mosel eksploderer i Bremerhaven, så det vælter ud med brændende emigranter, 83 døde, ren forsikringssvindel.