FANDOM

År:
1877 1876 1875 - 1874 - 1873 1872 1871
Årtier:
1900'erne 1890'erne 1880'erne - 1870'erne - 1860'ere 1850'erne 1840'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Louise af Hessen 1863-*1898
Se også 1876 (tal)

Skrivemaskine

Skrivemaskine med QWERTY-tastatur og hele svineriet. Bemærk speederen, der ordentlig gav turbo på dyret med op til 300 tegn i minuttet.

  • Ukendt dato - Anarkisme forbydes i Spanien, da ingen gider rydde op efter sig.
  • Ukendt dato - For første gang fremstilles heroin ad kunstig vej. Siden hen Afghanistans største eksportvare.
  • Ukendt dato - Fodboldklubben Aston Villa FC stiftes i Birmingham. Allerede 108 år senere vinder de europacuppen (regn selv efter).
  • 23. januar - Dance Macabre af Camille Saint-Saëns har premiere: De døde rejser sig fra deres grave og dingler rundt på scenen, så løse lemmer vælter ned i orkestergraven.... graaaaaaven, bøøøøøøh!
  • 6. marts - Grevinde Danner tager sig en permanent morfar.
  • 30. december - Jernbanelinien mellem Roskilde og Kalundborg indvies med øl, fisse og hornmusik. Jernbanens driftsdirektør beklager at han er blevet lidt forsinket, men han var nødt til at tage toget.
  • 15. april - udtrykket impressionisme anvendes for første gang af kunstkritikeren Louis Leroy. Om han hentyder til Claude Monet eller et maleri af sin mors hjemmestrikkede vanter, vides ikke, det fulde svin.
  • 21. juni - Anders Jonas Ångström, svensk fysiker, overgår til sit astrale legeme. Sidenhen ophøjet til måle-enhed, 1 ångstrøm er lig med 2 kasser øl.
  • 29. juni - politiker og militærbasse Anton Frederik Tscherning steder sig til hvile. Kold er han, kold. Herefter kaldet is-Tscherning blandt venner.
  • 1. juli - Remington Inc. sender skrivemaskinen på markedet med QWERTY-tastatur og hele svineriet. De første læselige sedler til købmanden er på vej.
  • 14. juli - Hele Chicago går op i flammer, da den lille pige med svovlstikkerne falder i søvn i en halmballe. 812 nedbrændte bygninger, 20 døde og en kraftig stigning i prisen på brandforsikringer.
  • 28. september - US-general Ranald Mackenzie fordriver de sidste Kiowa-, Comanche- og Cheyenne-indianere fra Texas til et nedlagt plejecenter i Oklahoma.

Fødte i åretredigér

Ja, det er jo ikke ligefrem en begivenhed, uanset hvor stor en personlighed der (senere) er tale om. De første par år går alligevel kun med vælling, smil til farmand og lort i bleen.

Harry Houdini og Winston Churchill. Og ikke mindst Nikoline Nielsen, der har lagt navn til så mange dejlige sodavand.