FANDOM

År:
1875 1874 1873 - 1872 - 1871 1870 1869
Årtier:
1900'erne 1890'erne 1880'erne - 1870'erne - 1860'ere 1850'erne 1840'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Louise af Hessen 1863-*1898
Se også 1876 (tal)

Slaget1872

Louis Pio opivrer naive kvindfolk og strejkende murere til at kræve endnu flere rettigheder end dem, de allerede har på Nørre Fælled.

  • 2. januar - Mormonlederen Brigham Young arresteres for bigami i Utah, selv om han kun har 25 koner.
  • 2. februar - Solen skaber sig fuldstændig åndssvagt. Nordlys kan ses helt ned til Cuba.
  • 2. april - Samuel Morse, opfinder af morsekoden og en habil maler, falder død om af malersyndrom og noget prikken... prikken... haha i fingerspidserne.
  • 5. maj - Slaget på fælleden udkæmpes mellem gendarmeri, politi og socialister, der vil støtte de strejkende murere og have indført stemmeret til kvindfolk, arbejdsløse og andre folk der ikke ved noget. "Målet er fuldt!" skriver Louis Pio, inden socialisterne taber 2-0.
  • 22. august - Telegraflinjen mellem Australien og resten af verden åbner. Første telegram indløber dog først i 1922: "Har det stop godt stop send flere stop penge stop stop mate stop".
  • 7. november - I al ubemærkethed afgår sejlskibet Mary Celeste fra New York med kurs mod Italien. ...
  • 12.-14. november - Stormflod over Danmark. Halvtreds strandede skibe og 80 druknede. Tørken i 1854 føles som vand ved siden af... eller det.
  • 4. december - Sejlskibet Mary Celeste findes drivende uden en levende sjæl ombord ude på Atlanterhavet. Et mystisk mysterium af de mere mysteriøse har taget sin begyndelse.
Celeste

En flok gæve søfolk, der naturligvis er mænd allesammen, finder Mary Celeste i samme forfatning som kvindfolk i almindelighed: Drivende hovedløst rundt.