FANDOM

År:
1873 1872 1871 - 1870 - 1869 1868 1867
Årtier:
1900'erne 1890'erne 1880'erne - 1870'erne - 1860'ere 1850'erne 1840'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Louise af Hessen 1863-*1898

Alexandredumas

Forfatteren Alexandre Dumas gør her klar til et sjofelt fløjt efter fotografens unge datter, Ingegerd.

Japan gør flaget med solen til sit nationalflag og inderne "forbyder" børnemord.

Begivenhederredigér

  • 9. januar - Forfatteren Charles Dickens - ham med et juleeventyr - omkommer i en fjerpensulykke.
  • 1. februar - Folketælling for hele kongeriget Danmark inklusive Grønland og Færøerne. Og jo, vi var der allesammen. Sidste folketælling var i øvrigt i 1970, hvorefter vi alle blev registreret på magnetbånd og glemt.
  • 3. februar - I USA får negrene stemmeret, selv om de da ikke behøver at stemme, de kan da bare blive hjemme og plukke bomuld og blive hængt i trætoppene, hvis de hellere vil det.
  • 26. juni
  • Richard Wagners opera Valkyrien uropføres i München. Brünnhilde og Siegmunds ulykkelige liderlighed kærlighed bliver skreget ud i umindelige tider fremover.
  • Juledag bliver officielt fridag i Amerika.
  • 15. juli - Som den sidste sydstat bliver Georgia genoptaget i De Forenede Stater efter at have lovet at afskaffe næsten hele slaveriet. Næsten.
  • 1. september - Prøjserne lammetæsker Frankrigs kejser Napoleon 3. med en dørmåtte ved Sedan.
  • 12. oktober - Sydstatsgeneral Robert E. Lee dør af et hjerteslag, da han hører at the lights went out in Georgia.
  • 20. oktober - Det første vatikankoncil afsluttes efter at paven har besluttet, at han er ufejlbarlig.
  • 30. oktober - Partiet Venstre dannes som en udløber af Bondevennernes Selskab.
  • 5. december - Alexandre Dumas, forfatteren til De Tre musketerer og Greven af Montebello, sætter sig på sin kårde for at binde et snørebånd. Bye, bye.
  • 31. december - I Indien forbydes børnemord. Nyheden er fortsat ikke nået ud i alle egne landet, så shit happens, særlig for piger.