FANDOM

År:
1871 1870 1869 - 1868 - 1867 1866 1865
Årtier:
1890'erne 1880'erne 1870'erne - 1860'erne - 1850'erne 1840'erne 1830'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Christian 9..

Cro-Magnon mennesket opdages under et vejarbejde i Frankrig.

30px-Cquote1 svg Kan du se at komme op derfra, din forbandede hippie! 30px-Cquote2 svg
Asfaltarbejderen Kajs oldefar

Danmark forærer øgruppen Nicobarerne til Storbritannien efter at have forsøgt at belære dem om kristendom de sidste hundrede år.

30px-Cquote1 svg I skal få det hele for 20 rigsdaler. Brug det som en straffekoloni for ateister eller hvad ved jeg... 30px-Cquote2 svg
Christian 9.

Louis Arthur Ducos du Hauron, den skide franskmand, opdager at man kan lave farvebilleder ud fra de tre grundfarver lilla, brun og knækket hvid.

Sverige afskaffer pryglestraffen i hæren. De skuffede soldater starter i protest partiet Sverige Masochisterne.

Tabasco-sovs opfindes.

30px-Cquote1 svg
Tabasco? Nej, det har jeg aldrig smagt. Jeg pladrer det ud over min hakkebøf, kartoflerne og grøntsagerne og lige en god sjat på tallerkenkanten til at dyppe i...
30px-Cquote2 svg
Gyda Larsens smagsløgs berømte sidste ord

1868-hanstholm

De kære fiskere samler den russiske storfyrste op ud for Hanstholm.

Daterede hændelserredigér

  • 9. januar - England sender sit sidste skib med straffefanger til Australien. Særligt de dømte lommetyve er glade for de mange pungdyr. Fremover går turen til Nicobarerne.
  • 16. januar - En amerikansk fiskehandler tager patent på en nedkølet jernbanevogn, så man kan få en kælderkold bajer til sin makrelsalat.
  • 24. februar - Repræsentanternes hus beslutter sig for at stille præsident Andrew Johnson for en rigsret, fordi han altid er så skidesur.
  • 11. april - Japan afskaffer shogunatet og indfører risret.
  • 9. maj - Byen Reno i Nevada grundlægges til stor jubel for alle kommende krydsordsløsere.
  • 16. maj - Rigsretssagen mod præsident Johnson falder på gulvet med 1 stemmes flertal, da det lykkes mr. Johnson at fremtvinge et smil i 4 sekunder. Derefter ryger præsidenten på skadestuen med forstrækning i mundvigene.
  • 26. maj - Den sidste offentlige hængning i England. Som sædvanlig drejer det sig om en fuld irer.
  • 10. juli - Marken er mejet bliver årets sommerhit.
  • 13. august - Et jordskælv på et rent 9-tal rammer Peru. 25.000 døde og tsunami hele vejen til Hawaii.
  • 25. september - Fregatten Alexander Nevskij strander ud for Hanstholmene med den russiske storfyrste Aleksej på 19 år ombord. Næsten alle reddes af de brave fiskere i deres næsten lige så brave kuttere. Til redningsmændenes ære spiser storfysten med ved aftensmaden og bliver næsten ikke mopset fordi der mangler Champagne.
  • 11. december - Petersborgerklæringen underskrives af 20 lande i Moskva for at få sat en stopper for patroner, der eksploderer når de rammer den ærede soldat Svejk. Ingen taler om at forbyde krig, dog.