FANDOM

År:
1870 1869 1868 - 1867 - 1866 1865 1864
Årtier:
1890'erne 1880'erne 1870'erne - 1860'erne - 1850'erne 1840'erne 1830'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Christian 9..

I Sverige og Finland hærger hungersnøden på andet år. Mere end 270.000 dør af sult i Nordeuropas sidste sultkatastrofe[1]. Den sidste sne smelter først i juni måned, men afløses af storm og regn.

30px-Cquote1 svg Jeg ved godt hvad I kan spise i stedet for rugbrød! Først finder I den lokale præst og så sætter I vand over... 30px-Cquote2 svg
Lille Ougoufouhouhou

Daterbare hændelser og andre ulykkerredigér

  • 2. januar – Det Kongelige Danske Musikkonservatorium grundlægges. Første leder af brummekoret bliver selveste Niels W. Gade. Det var ham der skrev I Østen stiger Solen op tilbage i 1854, ak ja, det var dengang.
  • 13. februar - Floden Senne i Bruxelles dækkes til, så der kan blive plads til mere selvudfoldelse, flere Distortionfester og måske en enkelt tørresnor i bybilledet.
  • 15. februar - Johann Strauss den andens An der schönen blauen Donau opføres for første gang af et mandekor i Wien, kvinder og sang. Først senere på året kommer den instrumentale udgave, da Johann ikke gider høre mere på bøvsende stoddere.
  • 28. februar - USA afbryder de diplomatiske forbindelser med Vatikanet, der har givet asyl til katolikken John Surratt efter mordet på Lincoln. Skide mafiosoer!
30px-Cquote1 svg Hvis det var kvinder, der regerede verden, ville der ikke findes krige, kun en hel masse lande, der ikke taler med hinanden 30px-Cquote2 svg
Præsident Johnson
Sultisverige1867

Lillebror spiser en sko og farmand hakker barken af træerne for at kunne lave noget dejlig barkesuppe. Sverige, 1867.

  • 16. marts - John Lister[2] finder ud af, at der nok er en sammenhæng mellem de mange dødelige infektioner efter operationer og lægernes tendens til at klø sig i røven uden at vaske hænder.
  • 20. marts - Queensberryreglerne indføres i boksning. Fra nu af skal man have handsker på, når man slår hinanden i hovedet med en hammer, så man ikke giver hinanden infektioner, lidt har vi da lært af John Lister.
  • 7. maj - Alfred Nobel tager patent på dynamit, så vi kan få gang i nogle fede fredspriser.
  • 6. juni - Frans Josef udråbes til kejser over såvel Østrig som Ungarn i den helt nye koalition Østrig-Ungarn. På den måde sparer man på apanagen til de kongelige.
  • 11. majLuxembourg anerkendes som selvstændig stat efter at prøjsere, belgiere, franskmænd og fulde svenskere har truet hinanden med krig, hvis de andre tager for sig af hertugdømmet.
  • 6. juli - Missionæren, pastor Thomas Baker og otte af hans disciple bliver kogt og ædt på Fiji-øerne, hvilket giver os anledning til at genopfriske den gamle traver:
30px-Cquote1 svg Fa-aar, jeg kan ikke lide pastor Baker... 30px-Cquote2 svg
Lille Ougoufouhouhou
30px-Cquote1 svg Du spiser bare hvad der bliver klasket på lergulvet, knægt! 30px-Cquote2 svg
Daddy Ghgyuguyhihihoho

  • 14. september - Første bind af Karl Marx' Das Kapital udkommer. Vi har lovet ikke at fortælle slutningen til nogen, men det hele ender med den vestlige verdens sammenbrud. Coming soon in a town near you.
  • 5. oktober – Indbyggerne i Alaska springer lige fra 6. oktober til 18. oktober, da de skifter fra russisk til amerikansk herredømme.
30px-Cquote1 svg Skidt... Så er der kortere til lønningsdag 30px-Cquote2 svg
Sara Palins oldemor
  • 3. novemberGiuseppe Garibaldi, den moderne italienske stats fader[3], forsøger at indtage Rom, men brækker sig efter tre forsøg. Senere kræver han pavestolen afskaffet, da "pavesamfundet er det mest sammenspiste hemmelige samfund, der findes". Garibaldi er selv frimurer.
  • 6. decemberH.C. Andersen hyldes i Odense med fakkeltog og tre retters menu på rådhuset, som han ikke selv skal betale for, den lille nasserøv. Om natten stikker han af med byens nøgler, som han pantsætter i Veflinge og går på værtshus.
  • 18. december - En togulykke udenfor New York med 49 dræbte fører til opfindelsen af en mindre brændfarlig olie og lufttryksbremsesystemet, så helt ad helvede til er det jo ikke.

Sidebemærkningerredigér

  1. Indtil nu...
  2. Egentlig John Sniger sig af sted, men Lister lød mere mundret.
  3. Garibaldi tabte faderskabssagen i 1880.