FANDOM

År:
1869 1868 1867 - 1866 - 1865 1864 1863
Årtier:
1890'erne 1880'erne 1870'erne - 1860'erne - 1850'erne 1840'erne 1830'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende konge i Danmark: Christian 9..

De danske rigsdagsmedlemmer begynder at samle sig i flokke, de såkaldte partidannelser. Farvel til den individuelle frihed og goddag til partidisciplin, hvor man stemmer for eller imod sin personlige overbevisning.

Det almindelige stemmekvæg består i øvrigt af mænd over 30 år, der kan forsørge sig selv og ikke arbejder alt for lavt nede i hierarkiet. Kvinder har selvfølgelig ikke stemmeret, det er jo derfor det hedder de gode gamle dage.

Familiebillede

Minna og Richard Wagner mens alting endnu var den rene idyl.

Hændelser dateret efter kulstof 14-metodenredigér

  • 25. januar - Minna Wagner - komponisten Richard Wagners eks - dør af et hjerteslag kun 56 år gammel. Lige mellem øjnene.
  • 28. marts - Hedeselskabet stiftes i Aarhus, så vi kan få opdyrket den jyske hede og slippe af med al den vilde lyng.
  • 4. april - Tsar Alexander II af Rusland overlever med nød og lebbe et attentatforsøg i Skt. Petersborg. Den kære tsar parerer alle drabsforsøg lige til heldet slipper op i 1881, men det er en anden historie.
  • 1. juli - Den nye straffelov træder i kraft: Betydeligt mildere end den gamle en af slagsen. Her skelnes mellem livsstraf (dødsstraf kaldes det i dag), frihedsstraf, korporlig afstraffelse og bøder. Specielt børn bliver idømt korporlig afstraffelse, når de er vanartede og taler grimt til deres lærer eller ikke kan holde sin kæft under middagsmaden. Almindelig tortur udgår, da bøddelen bliver så træt i ørerne af alt det hyleri.
  • 28. juli - Grundloven får en let opdatering og kaldes nu for den gennemsete grundlov. Hvorfor man ikke havde "gennemset" den gamle grundlov er der ingen, der gider undersøge.

30px-Cquote1 svg Jeg er bare ikke den store læser.... 30px-Cquote2 svg
Kong Christian, der hellere vil se fodbold end revidere grundloven

  • 1. november - Bornholmstrafikken sætter sin første færge ind imellem Rønne og København, S/S Skandia hedder den. Med 60 hestekræfter og 87 køjepladser, så folk kan ligge og fise den af hele vejen hjem.
  • 11. november - Sangforeningen Brage stemmer i for første gang. Fyrre mandsstemmer, heraf de 5 på ølbas.