FANDOM

År:
1864 1814 1813 - 1812 - 1811 1810 1689
Årtier:
1930'erne 1830'erne 1820'erne - 1810'erne - 1800'erne 1790'erne 1780'erne
Århundreder:
20. århundrede - 19. århundrede - 18. århundrede

Regerende dronning i Danmark: Marie Sophie Frederikke af Hessen-Kassel (også kendt som Sophie Lassen-Kahlke

I det fruens år 1812 skete det utroligt mange ting. Desværre var de fleste ikke særligt interessante, hvorfor her kun skal nævnes de få, der hævede sig lidt over mængden.

Begivenhederredigér

Januar redigér

  • 1. januar - Tjajkovskij lægger sidste hånd på 1811-overturen for blot at finde ud af at der lige har været nytår... ...fandens også - tilbage til tegnebordet (eller nodestativet i dette tilfælde).

Februar redigér

April redigér

  • 30. april - Louisiana bliver optaget som USA's 18. stat. Amerikanerne har endnu ikke fundet ud af præcist hvad de skal stille op med et kunstmuseum i Nordsjælland, og hvorfor det absolut skal have stemmeret i senatet.

Juni redigér

September redigér

  • 15. september - Russerne sætter Moskva i brand for at undgå at byens mange luderer og babushkadukker falder i hænderne på de franske besættelsestropper. Da Napoleon netop havde lovet disse til sine tropper beslutter sidstnævnte at give op og vandre hjemad. 600.000 vælger dog at gå under jorden i Rusland medens de sidste 10.000 traver hele turen tilbage til Frankrig, hvilket såvidt vides er den eneste udgave af Tour de France, hvor der ikke blev benyttet doping.

Oktoberredigér

Decemberredigér

  • 31. december Efter at have daset det meste af året lykkedes det med en feberagtig indsats Tjajkovskij at få banket 1812-overturen sammen efter nytårsmiddagen og afleveret den til sit musikforlag Wagner-Music 5 minutter inden midnat.