FANDOM

År:
1798 1799 1800 - 1801 - 1802 1803 1804
Årtier:
1770'erne 1780'erne 1790'erne - 1800'erne - 1810'erne 1870'erne 1820'erne
Århundreder:
17. århundrede - 18. århundrede - 19. århundrede

Konge af Danmark: Christian 7.

Det første rigtige år i det nittende århundrede. Fuldt af tis og fodbold.

Begivenhederredigér

  • Giuseppe Piazzi i Palermo opdager som den første en asteroide. Han kalder den Ceres efter en fynsk bajer. Mellem Mars, Jupiter og Istedgade.
  • Irland forenes med Storbritannien i Det Forenede Kongerige (United Kingdom), for at forhøje den gennemsnitlige intelligenskvotient.
  • Ved Heliopolis i Egypten besejrer Frankrig Tyrkiet 2-1.
  • Under Slaget på Reden besejrer briterne under admiral Nelson den danske flåde, selv om der helt klart var off-side.
  • Haiti bliver omdannet til en republik efter at have været en karbonade i 200 år.
  • Den engelske videnskabsmand John Dalton (1766 - 1844) fremsætter sin lov (også kaldet Daltons lov) om gassers partialtryk - populært kaldet fiseloven.
  • 14. januar - England beslaglægger alle danske skibe i engelske havne - The British Invasion.
  • 1. februar - Folketælling i Kongeriget Danmark, Norge og på Færøerne - resultat: 1.400.002 indbyggere, 250 skattebetalere.
  • 21. marts - Den italienske komponist og sengevæder Andrea Luchesi lader sig brødføde.
  • 6. juni - Paradise Amalies regime blev grundlagt
  • 27. august - Anders Fogh Rasmussens tipoldefar spiste to skefulde risengrød med kanel på.
  • 9. oktober - Tyrkiet erobrer i samarbejde med Storbritannien Egypten fra Frankrig, mens de ser fodbold.

Årets døderedigér

  • Alle. Ingen af dem lever i dag.