FANDOM

Norway
Den 17. maj er Norges nationaldag, varför resten av artikeln är på svenska.
  • Dagens namn är Bruno, efter björnen Bruno på dansk tv 1[1].
  • Och så här de knäppiga finnarna gjort dagen till FN's internatonala världstelekommunikationsdag, så alla måste prata i Nokia i dag.

Händelser redigér

  • 1814 - Norges konstitution antas på Eidsvoll utanför Oslo. - Så kunna de dumma danskar lära det!
  • 1846 - Adolphe Sax får patent på ett nytt musikinstrument, saxofonen. Han ville egentligen ha patent på saxen, men tyvärr fik patentbyrån bytet om på ansökningarna.
Bloodhound Gang
Bloodhound Gang - Fire water burn

Bloodhound Gang - Fire water burn

-bjud dem inta in!
Jahn Teigen -Mil etter mil (1978)
Esc 1978 - Mil etter Mil - Jahn Teigen

Esc 1978 - Mil etter Mil - Jahn Teigen

Varför kunna inta denna sköna låt vinna?

  • 1900 - Den första lastautomobilen i Sverige provkörs mellan Göteborg och Kungsbacka och ägs av Göteborgs förenade bryggerier (Pripps). Chauffören får den första dom i Sverige för spritkörning.
  • 1933 - Vidkun Quisling och Johan Bernhard Hjort bildar Nasjonal Samling, Norges nazistparti. I maj 1945 gick hjortjakten in i Norge!
  • 1949 - Etter 10 glass Guinness erkänner Storbritanniens regering republiken Irland.
  • 1950 - Søren Rislund föds ur en kalapröjser.
  • 1957 - Peter Høeg får for första gång förnimmelser.
  • 1984 - Före detta FDB-VD Klaus Munch Nielsen frifinnas för att ha mottaget returpant, men dömas 3 månaders betinget fängelse för bedrägeri.
  • 2001 - Dansk TV2s program, "Lykkehjulet", tar slut. Danskskallarne får nu titta på kvalitets-tv som svensk Bingolotto i stället!
  • 2005 - Centralhotellet i Gävle förstörs i en anlagd brand etter att ha hat besök av bandet Bloodhound Gang.
  • 2009 - Norge vinner Eurovision Song Contest 2009 med låten Fairytale framförd av Alexander Rybak. De har nu två rekorden:Högsta och lägsta antal points (Jahn Teigen från 1978 - 0 points)

Noterredigér

  1. Inta lika bra som TV4, men danskskallarna fattar jo inta ett jävla dugg om va som är bra på tv... ..förutom alltså Ernst-Hugo Järegård!