FANDOM

Den 16. oktober er dag 289 i året, opkaldt efter Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 289 af 24. april 2001, hvori det i §14 stk. 4 fremgår at "Fyldningen skal foretages efter en procedure, der sikrer, at den højst tilladelige fyldning ikke overskrides, jf. ADR-konventionen 1999", så husk venligst det næsten gang du dyrker sex med konen eller kæresten... ...eller begge to.

Dagen hedder Gallus dag, efter en from munk, der afslog adskillige lukrative tilbud om høje kirkelige poster da han ikke var til små drenge.

Dagen er store Aggemamdag, hvor alle skal gå rundt og spørge om dette eller hint er mam!

Begivenheder redigér

  • 1534 - Slaget ved Svenstrup, hvor adel og bønder kæmpede om hvem der ikke skulle besidde denne flække. Bønderne tabte.
  • 1923 - Walt Disney grundlægger The Walt Disney Company sammen med sin bror, Roy. Selskabet afvises dog på børsen, da de to brødre selv har tegnet alle aktierne.
  • 1934 - Mao Zedong indleder den Lange March - 10.000 km fra Sydkina til Yunnan i den nordvestlige del af landet. Til minde herom afholder de danske folkeskoler på omtrent denne tid hvert år "Skolernes Motionsløb"
  • 1953 eller ca. deromkring vender hospitalsskibet Jutlandia vender tilbage efter sit sidste togt i Koreakrigen. Sygeplejerskerne er nu omkring 20 år gamle.
  • 1978 - Den polske kardinal Karol Wojtyla vælges til pave under navnet Johannes Paul 2. Han bliver første ikke-italienske, og dermed absolut bedste pave siden 1523.
  • 1994 - Kort tid efter mesterskaberne i marathondrikning af træsprit stemmer Finland med et flertal på 57,1% "ja" til at træde ind i EU. Tmmermændene er enorme dagen derpå!

Født redigér

  • 1803 - Robert Stephenson, engelsk ingeniør fødes og forlanger straks et tog af sine forældre!
  • 1854 - Oscar Wilde fødes og begynder straks at citere sig selv.

Dødsfald redigér

  • 1750 - Ernst Henrich Berling, tysk/dansk bogtrykker dør da han under tømning af brevsprækken får en morgenberlinger i nakken.
  • 1793 - Marie Antoinette, fransk dronning dør grundet halsløs gerning.