FANDOM

Den 16. maj er dag 136 i året, opkaldt efter Hjemmeværnsflotille 136 i Sønderborg, der med mottoet: "SOK - Vi træder frem, hvor andre træder tilbage!" helt klart bedyrer at de ikke er bange for at få våde fødder!

Opkaldt efter deres gode skude, er dagens navn Sara.

Begivenheder redigér

  • 1568 - Ved hjælp af netop Flotille 136 flygter Marie Stuart, Skotlands dronning til England. Undervejs kommer det dog til svære kampe med en brig med mast i begge ender.
  • 1605 - Paul 5 pavabehandles.
  • 1644 - Danmark besejrer Sverige og Nederlandene i søslaget ved Listerdyb på et flot straffespark.
  • 1914 - En fodboldkamp udvikler sig voldeligt i Serbien's hovedstad Sarajevo. Urolighederne koster den østrigske ærkehertug Josef Fritzl livet.
  • 1918 - Som et forsøg på at undgå overvægtige tyskere i slutningen af 1900-tallet nedsættes den daglige brødration i Tyskland til 150 gram.
  • 1929 - Første Oscar uddeles - naturligvis til Oscar Wilde.
  • 1966 - Kinas kommunistiske styre udsender den meddelelse, der senere er blevet set som starten på den kinesiske kulturrevolution. Meddelelsen lød i alt sin korthed: "er der mere øl?"
  • 1970 - Huset på Christianshavn sendes for første gang, dog med meget skuffende seertal, da alle tror det er en genudsendelse.
  • 1975 - Som første kvinde nogensinde bestiger den 35-årige japanske husmoder Junko Tabei det 8.848 meter høje Mount Everest. Først da hun har nået toppen finder hun ud af at Dagli Brugsen lå i den anden retning.
  • 1990 - Sydafrikas regering beslutter at afskaffe raceadskillelse på hospitaler og skoler, hvilket de Klerk dog først ville se sort på hvidt!
  • 1990 - Kermits far bliver kvalt i en handskedukke.
  • 2005 - Brøndby IF vinder 5-0 over FC København på Brøndby Stadion, kun 4 år og én dag før FCK slår Brøndby 4-0 i Parken - man lugter aftalt spil, hvilket dog klart afvises af Don Ø. og Å.

Født redigér

På denne dag fødes kun skuespillere, der medvirker i Beverly Hills, 90210

  • 1905 - Henry Fonda, der spiller den godmodige Nat med burgerbaren, der dog en dag går amok og tager job som lejemorder for en jernbanebaron, da han bliver træt af alt dét teenagefnidderfnadder.
  • 1940 - Ole Ernst, der giver den hele armen som den lækre strandløve Dylan.
  • 1948 - Jesper Christensen ser vi i rollen som Nanas Walsh-tvillingernes far, og som derfor må ligge øre til mange sære ting.
  • 1953 - Pierce Brosnan giver den som Dylans far, James Bond, der sprænger i luften vistnok uden helt at dø... ..eller noget.
  • 1973 - Tori Spelling spiller sin fars datter.