FANDOM

284skjold

Den hæderkronede østersø-flotilles våbenskjold

Den 11. oktober er dag 284 i året, opkaldt efter hjemmeværnsflotille 284 "Østersøen", hvorfor vi her bringer deres våbenskjold. Kan nogen fange ubåden "Røde Oktober" er det dem!

Dagen er Probus dag, men da han er en ukendt helgen vil vi meget hellere fejre Frederik 4. fødselsdag. Hurra!

Begivenheder redigér

  • 1634 - Marskområdet i Sønderjylland og Sydslesvig hærges af en kæmpe stormflod, hvis lige ikke er set siden Noah's dage. Gud proklamerer at når tysken ikke kan få nosset sig sammen til at nakke Sydslesvig, så må han jo selv gøre det!
  • 1963 - En undersøgelse i en amerikansk avis viser, at der i USA lever fire millioner flere kvinder end mænd. En opgørelse i kg. viste dog at der stadigvæk var ligevægt mellem kønnene.
  • 1968 - Egon Olsen møder for første gang Franz Jäger.
  • 1975 - Bill Clinton (William Jefferson Clinton) og Hilary Rodham bliver gift i Fayetteville, Arkansas, USA. Den dengang ret ukendte Monica Lewinsky var brudepige.
  • 1976 - Karen Andersen fra Vorbasse bliver Thailands førstedame, da hendes mand professor og tidligere højesteretsdommer Thanin Kraivixien udnævnes til landets nye ministerpræsident. Han bliver afsat i oktober det følgende år, da man finder ud af hvor hans kone kommer fra.
  • 1979 - Fidel Castro taler for første gang i 19 år ved FN's generalforsamling. Han bliver således først færdig med talen i 1998.
  • 1982 - Efter 437 år på havets bund hæves resterne af Henrik 8. af England's flagskib Mary Rose. Det indeholder blandt andet 100 langbuer af fint takstræ. Disse indgår straks i den engelske hær, medens skibet overdrages til flåden.
  • 1988 - Kvindelige studenter får adgang til Magdalene College, Cambridge, efter 446 år udelukkende med mandlige studerende.
30px-Cquote1 svg Øv, nu har vi ellers altid haft hende Magdalene-baben for os selv! 30px-Cquote2 svg
Utilfreds mandlig studerende

Født redigér

  • 1671 - Frederik 4. fødes som kronen på værket.
  • 1844 - Henry John Heinz ser sin moderkage og får en idé til ketchup.
  • 1966 - Dylan fra Beverly Hills, 90210 fødes.

Dødsfald redigér

  • 1961 - Chico Marx, lillebror til Karl, dør uden at dele andet end et grin med verden.
  • 1963 - Édith Piaf, fransk sangerinde, dør uden at fortryde noget.