Spademanns Leksikon

Den 1. december er den dag, hvor alle børn under 19 år sidder klistret foran TV-skærmen med kalenderlys i øjnene, for at se hvilken julekalender man genudsender netop dette år.

Dagens ret er Risotto.

Begivenheder[]

  • 1135 - Henrik 1. af England dør i nærheden af Frankrig. Ikke så underligt, da England jo ligger i nærheden af Frankrig.
  • 1806 - Danmarks første bemandede ballonopstigning finder sted i København. Det blev en fuser.
  • 1835 - H.C. Andersen udgiver sin første bog med eventyr. Hans mor køber bogen for næsen af Boghandler Bo Gorm.
  • 1913 - Ford introducerer det første automatiske samlebånd. Han har store forventninger til hans næste opfindelse, det automatiske snørebånd.
  • 1919 - Som første kvinde nogensinde indtager Lady Astor sit toiletsæde i Underhuset.
  • 1953 - Første nummer af Playboy udkommer med nøgenfoto af Marilyn Monroe. Ingen ved hvad der er på de resterende sider.
  • 1991 - Ukraine beslutter efter en folkeafstemning at forlade Sovjetunionen. Vi ved jo godt hvad det betyder senere hen.
  • 1991 - The Julekalender bliver vist for første gang, men bestemt ikke eneste, og slet ikke sidste!

Født[]

  • 1761 - Madam Marie Tussaud, schweizisk-født, fransk voksmodellør glider helt problemløst ud i verden.
  • 1937 - Ida Davidsen, dansk restauratør fødes mens dyrlægen spiser sin natmad.
  • 1951 - Jarl Friis-Mikkelsen lander på fars hat.