FANDOM

Økonomisk demokrati (ØD) er en betingelse for alt samarbejde, hvor tre eller flere individer arbejder sammen om et fælles projekt. Princippet i økonomisk demokrati er, at hver enkelt ansat (en såkaldt lønmodtager) kan erhverve sig andele i virksomheden, der omfatter op til en tredjedel af vedkommendes hyre og minimum en tiendedel. Hvis virksomheden deles op, eller danner datterselskaber, skal der udliciteres proportionelt til de eksisterende andelshavere, mens nyansatte kun erhverver sig andele i den oprindelige virksomhed. Nyansatte i datterselskaber mv. får til gengæld samme muligheder for at erhverve sig andele via hyren.

Ræsonnementet bag ØDredigér

I modsætning til kommunisme, som fremmer dovenskab, og kapitalisme, som fremmer grådighed, så betyder økonomisk demokrati, at hvis man er medarbejder, så er man også medejer i større eller mindre grad. Dette betyder, at man har et medansvar for sin egen indtjening, ligesom det ikke giver mening at stjæle fra en arbejdsplads, man er medejer af. Hvis en medarbejder forlader en arbejdsplads, vil vedkommende samtidig få udbetalt sin andel til gældende dagskurs. Hvis der er tale om en fyring, kan en uvildig instans afgøre, om der skal ydes kompensation via en højere vekselkurs.