FANDOM

Ært, ordets betydninger og brug redigér

Ært kan betyde flere ting, afhængig af, hvor ordet lige falder i sætningen. Ordet er oftest brugt i biologien, madlavning og som slang- og skælds-ord.

Ærtens udseende redigér

En ært er en lille uanseelig grøn-sag, der har en plante-bælg som bolig, på en moderplante, inden den bliver flytter hjemmefra og drager ud i den vide verden.

Ærtens formering redigér

Ærten er faktisk selv et frø, der kan blive til en ærte-plante engang, men så skal den lægge sig i jorden, huske at drikke vand og undgå at blive offer for madlavning og sultent fjerklædt kræ, der spiser ærter som mad.

Ærten og madlavning redigér

Madlavning er farligt for ærten. En ært kan meget let ende sit liv med at blive kogt til en stuvning sammen med nogle gule-rødder, det er nok den værste tortur en ært kan udsættes for.

Ærten i sproget redigér

"Mal din hjerne grøn og pust den op, så den kommer til at ligne en ært", siger vi om nogen, der ikke er specielt intellektuelt begavede. Der bliver ært groft misbrugt som skældsord.

"Det er Grøn-ærten, vores søn", siger forældre om deres børn. Det er uvist om forældrene elsker ærter eller om de bruger ordet som en chikane overfor barnet.

Links redigér