FANDOM

Åndsboller redigér

Begrebet åndsbolle stammer oprindeligt fra millionbyen Babylon[1], som vistnok eksisterede for flere tusinde år siden og blev slugt af enten Mærsk McKinney Møller[2] der på daværende tidspunkt stadig var ung, eller en gigantisk sandstorm.

Der hersker lidt uenighed i diverse kildetekster[3] om hvorvidt det var en bager der i sin fritid var clairvoyant, eller en clairvoyant der i sin fritid var bager. Men hvorom alting er, tænkes det at vedkommende ved en fejl kom til at blande de to erhverv sammen, og således hidkaldte en ånd samtidigt med at han bagte en bræddepande[4] med chokoladeboller i sin stenovn.

Åndsbollerne viste sig særdeles nyttige og vise, og blev dagligt hyldet af hele Babylons befolkning, der hver gang de var i tvivl spurgte bollerne til råds. I dag har udtrykket dog en anden mening, da det oftes bruges til at beskrive en person der er bedrevidende eller tror han (eller hun) ved alt. Man siger typisk

"Hvad laver du din åndsbolle?"

~ En jantelovsagtig dansk teenager om en mindre populær skolekammerat eller forælder

Udtrykket er desuden blevet nedarvet til Hollandsk, hvor det udtales achrendesbohle [rimer i øvrigt på "fraglernes skole"]. Flere videnskabelige undersøgelser har dog ikke formået at kortlægge om hvorvidt begrebet bliver anvendt af Hollandske teenagere på samme måde som i Danmark, muligvis fordi forskerne har været bosat i Amsterdam under udarbejdelsen af diverse rapporter, skrevet på ét af de lokale coffee-houses.

Spirituelle fodnoter redigér

  1. En forhistorisk by ét eller andet sted i mellemøsten beboet hovedsageligt af babyer.
  2. Grundlæggeren af 3M - verdensmestre i klæbrig tape der nogle gange kan tages af igen uden at brugeren råber "For fanden da osse det lede #¤%!".
  3. Def. af kildetekst: En sammensætning af ord der får folk til at grine fordi det kilder at udtale dem, især hvis de har ondt i halsen.
  4. En stegepande sømmet intermistisk sammen af gulvbrædder, fra før mennesket var bekendt med opfindelsen af jern,bronze,stål og andre hårde substanser der kan modstå ild.